همشهری آنلاین: رئیس جمهوری روز سه شنبه 15اردیبهشت در مراسم گشایش رسمی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی سخنانی این نمایشگاه را میعادگاه اندیشمندان و اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد با اشاره به اهمیت کتاب به عنوان اثر ماندگار در برقراری و تقویت ارتباطات انسانی گفت: آن چیزی اثرماندگار است که در جهت ترویج استعدادهای الهی انسان باشد.

وی با اشاره به اهمیت تعاملات اجتماعی افزود: درتعاملات اجتماعی نیز آن چیزی نام فرهنگی، اثرگذار و ماندگار به خود می گیرد که برآمده از خصلت‌ها و ارزش‌های انسانی و مروج و دوام دهنده آن‌ها باشد.

رئیس جمهوری کار فرهنگی را بسترسازی برای شکوفایی و تحریک خصلت‌ها و ارزش‌های انسانی دانست و اضافه کرد: اثری که انسان را به انسان بشناساند و راه تعامل درست با دیگران و مسیر کمال فزاینده را بنمایاند، ماندگار است.

آقای احمدی نژاد گفت: هر حرکت متصل به حقیقت انسانی، ارزشمند است و کتاب تلاشی مقدس و ماندگارترین نوع جوشش فرهنگی در درون انسان به شمار می‌رود.

رئیس جمهوری آثار آلوده و انحرافی را در برابر اقیانوس زلال اندیشه بشر کم تأثیر و اندک خواند و افزود: کتاب از آغاز تاکنون به اصلاح انسان و روابط انسانی و شکوفایی حقیقت منجر بوده است.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به پیشرفت‌ها و رشد سریع فرهنگی ایران، گفت: افزایش 800 عنوان به بیش از 55 هزار عنوان کتاب در سال و همچنین افزایش 200 هزار عنوان کتاب موجود در کتابخانه ملی در سال 1384 به دو میلیون کتاب در شرایط حاضر، نمونه‌ای از این پیشرفت‌هاست.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ملت ایران را کانون تولید و نشر فرهنگ و تمدن در جهان معرفی کرد و افزود: نمایشگاه کتاب و توسعه کیفی و کمّی آن از نمونه‌های دیگر رشد فرهنگی کشور در سه سال اخیر است.

همچنین با حضور رئیس جمهوری، به طور رسمی، اجرای طرح تأمین کتاب برای علاقه مندان و متقاضیان آغاز شد.

با اجرای این طرح، مردم در همه شهرهای کوچک، بزرگ و روستاهای کشور به همه منابعی که در مرکز وجود دارد دسترسی خواهند داشت و اگر کتاب مورد علاقه متقاضیان در کتابخانه موجود نباشد، در حداقل زمان ممکن تهیه و به همان کتابخانه محل تقاضا ارسال خواهد شد.

افزایش 15 درصدی فضای نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب، امسال در مساحتی بیش از120 هزارمترمربع برگزار شده و فضای مفید آن گسترده تر از سال قبل است.

رئیس بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مراسم افتتاحیه با اعلام این خبرگفت: فضای نمایشگاه 15 درصد افزایش پیدا کرده است و می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های مصلا در دوره‌های بعد ، نمایشگاه را در محوطه‌ای وسیع تر برگزار کنیم.

پرویزافزود: امسال سومین سالی است که نمایشگاه در مصلا برگزار می‌شود و فضای فعلی، 2 برابرنمایشگاهی است که در محل دائمی نمایشگاه‌ها در اختیار داشتیم.

وی درباره بخش خارجی نمایشگاه گفت: امسال 78 ناشرخارجی در نمایشگاه شرکت دارند که از این تعداد،ناشران 33 کشور به صورت مستقل حضور دارند.

رئیس نمایشگاه کتاب افزود: امسال سعی کردیم حضورناشران خارجی فقط برای استفاده از مزایای نمایشگاه کتاب تهران نباشد و این حضور به صورت یک جاده دو طرفه در بیاید.

وی افزود: ما با 7 کشور توافقنامه‌هایی امضا کرده‌ایم که ناشران ایرانی هم امکان حضور در نمایشگاه‌های کتاب خارجی پیدا کنند.

رئیس نمایشگاه کتاب گفت: دربخش داخلی برای رفاه ناشران اجاره بها از4 سال گذشته تا کنون ثابت مانده است.

پرویز درباره یارانه کاغذ گفت: بعد از حذف یارانه کاغذ، قیمت کتاب افزایش نیافت.

رئیس نمایشگاه کتاب گفت: رشد قیمت کتاب معادل تورم است و هزینه‌های دیگری بر کتاب‌ها و مصرف کنندگان تحمیل نشده است.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از 16 تا 26 اردیبهشت از ساعت 10صبح تا 8 شب در مصلای تهران برپاست.

کد خبر 80658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز